TRZY DNI W TOLEDO

Toledo. Dziś to już tylko jedno z podróżniczych wspomnień minionego roku. Udaliśmy się tam po trzech dniach spędzonych w Madrycie. Trzech obłędnych dniach.

Z mieszkania, które na nasz pobyt w stolicy Hiszpanii wynajęliśmy przespacerowaliśmy się do dworca Atocha. Podróż trwała 30 minut, odbyła się zgodnie z rozkładem jazdy i w komfortowych warunkach. W niedzielę o godz. 16 pociąg był praktycznie pusty.Dworzec w Toledo jest bardzo ładny, warto zrobić kilka zdjęć, kafli choćby. Osoba, od której wynajmowaliśmy mieszkanie odebrała nas z dworca. Mieszkaliśmy na ulicy Juana Bautista Monegro i wszędzie chodziliśmy pieszo. Z dziećmi. W dniu wyjazdu odległość między mieszkaniem a dworcem także pokonaliśmy pieszo, trwało to jednak ok 40 minut. Mieszkanie znajdowało się w XV wiecznym domu, wewnątrz którego było tradycyjne patio oraz kolumny. Nasza gospodyni zadbała, by w lodówce było kilka rzeczy tak na pierwsze chwile w Toledo – jakieś słodkie bułeczki, mleko, piwo, pyszny dżem własnej roboty. O zaletach takiego wynajmu tu. Warto wspomnieć, że gdy przyjechaliśmy do Toledo, a było to 26 października ok. godz. 17 było tam 27 C – co, wedle słów ww., nie jest normalne nawet w Hiszpanii.

Historia Toledo związana jest z el Greco, który tam żył i o tym dowiadujemy się tam praktycznie na każdym kroku. Jest to także miasto przenikania się kultur – chrześcijańskiej, żydowskiej i muzułmańskiej. Warto przespacerować się po dzielnicy żydowskiej. Istotnym punktem planu zwiedzania Toledo powinno być zobaczenie katedry archidiecezjalnej. Ciekawostką jest, że po zmroku nie jest ona oświetlona. Przede wszystkim jednak miasto samo w sobie jest bardzo piękne. Spacer jego brukowanymi, wąskimi uliczkami wśród kamiennych domów z uroczymi balkonami zdobionymi kaflami jest niezwykle przyjemny. Dla nieprzekonanych, że Toledo to miasto warte odwiedzenia polecam ciekawy artykuł w Rzeczpospolitej, a w nim m.in. o tym, że może ono wywrzeć oszałamiające wrażenie, które w pamięci pozostanie na bardzo wiele lat. Gdy już się zatem zdecydujemy i odwiedziny będą zmierzać ku końcowi warto rozważyć zakupienie jednej z miliona proponowanych tam pamiątek. Miasto słynie z marcepana można więc wybrać coś słodkiego. Dawno temu natomiast znane było z wyrobu stali i dzisiaj nie sposób tego nie zauważyć. Oferta mieczy, nożyc, cążek, toporów, a nawet zbroi jest ogromna. Abstrahując od stali można kupić także biżuterię, ceramikę, a wśród niej kafle i magnesy oczywiście. Czego dusza zapragnie. Dosłownie. W sklepie na jednej z głównych ulic miasta można nabyć wino z Che Guevara, jak również sporych rozmiarów figurkę Hitlera w znanym wszystkim pozdrowieniu. Ot taka pamiątka z Toledo…

Informacje bardziej praktyczne.
Bilety w obie strony kosztowały nas ciut ponad 70 euro (dzieci ok. 7 euro, a dorośli ok 11 euro). W kasie uzyskaliśmy informację, że przy jednoczesnym zakupie biletów w obie strony jest dodatkowa zniżka na bilet dla dorosłego (czyli bez zniżki) 20%.

Z Madrytu do Toledo można także dojechać autobusem i jest to tańsza opcja. Więcej tu.

Naprawdę warto posiadać mapę. Toledo to nie dwie ulice na krzyż i bez mapy błądzi się bez celu, to jest miłe, ale nie wtedy gdy poszukujemy konkretnego miejsca. Jeśli podejrzewamy, że po naszym przyjeździe informacja turystyczna może być nieczynna warto coś sobie wydrukować.

I jeszcze lista lokali polecanych przez osobę, od której wynajmowaliśmy mieszkanie. My przetestowaliśmy jedynie Embrujo. I było smacznie, w miłej i ładnej okolicy, a dodatkowo – sympatyczna obsługa. Na tapas: El Trebol (Calle de Santa Fe 1), El Embrujo (Calle Santa Leocadia 3), La Abadia (Plaza de San Nicolas 3), Alfileritos (Calle de Alfileritos 24), Taberna Livingston (blisko Plaza de San Vicente), La Malquerida (blisko katedry), Adolfo Cerveceria, Terraza el miradero. Na coś więcej: Locum (Calle Locum 6), Aurelio (obok katedry), Asador Palencia de Lara (obok katedry).

Toledo dworzec Toledo dworzec Toledo Toledo Toledo katedra Toledo Toledo, dzielnica żydowska Toledo, kafle Toledo, Cervantes Toledo Toledo, el Embrujo Toledo Toledo Toledo Toledo